• OM SIKKERHEDSFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

SikkerhedsFOKUS

for det omfattende sikkerheds- og sikringsområde

  • Brand
  • Security
  • IT
  • Personbeskyttelse
  • Produktnyt
  • Navnenyt

AktueltIT20. 05. 2024 | Allan Malmberg

Trætte af høje fragtpriser og kontokrav på nettet – personoplysninger for at få rabat er dog okay

AktueltIT20. 05. 2024 | Allan Malmberg

Illustration: Freepik

Vi handler i stor stil på nettet, viser en undersøgelse udført for e-handelsplatformen BigCommerce. Over 60 procent handler mindst én gang om måneden, mens 20 procent er på én gang om ugen.

Det er især selv spændende, men undersøgelsen tager også fat på, hvad vi er som kunder er trætte af, når vi begiver os ud på nettet, og hvor netbutikkerne måske skulle overveje at oppe sig.

– De mest almindelige årsager til at kunder afbryder en handel er høje fragtomkostninger, lang leveringstid, krav om at oprette konto og komplicerede betalingsprocesser, fastslår senior vice president & general manager for EMEA i BigCommerce, Mark Adams, i en kommentar til undersøgelsens resultater.

Mere generelt vil kunderne over en bred kam gerne have mere information om produkterne. Det kunne være, hvad er er produceret af, brugsanvisninger og anmeldelser. Også betalingsprocesserne kunne i mange tilfælde være mere strømlinede.

BigCommerce-undersøgelsen har også kortlagt, hvad der gør danskere villige til at give personoplysninger og godkende brug af cookies i netbutikken.

Størstedelen svarer, at man mod at få en mere personlig shopping-oplevelse samt at modtage tilbud og rabatter, efterfulgt af hurtigere betaling ved næste køb, tydelig information om, hvordan personoplysningerne behandles, har tillid til netbutikken.

– Netbutikker er afhængige af kundedata for at kunne tilpasse sig kundernes behov og opbygge langsigtedtede relationer. De bør derfor investere i at skabe tillid, åbenhed og ikke mindst løsninger for sikker behandling af kundedata, påpeger Mark Adams.

Kilde: BigCommerce

Øverst på ønskelisten fra kunderne er mere information om produkterne, for eksempel hvad de er lavet af, brugsanvisninger og anmeldelser. Andre ønsker er mere strømlinede betalingsprocesser, herunder hurtigere og mindre formular-udfyldning og mere personlige produktanbefalinger.

“Nogle almindelige årsager er høje fragtomkostninger, lang leveringstid, krav om at oprette konto og komplicerede betalingsprocesser,” fortæller Mark Adams.

Øverst på ønskelisten fra kunderne er mere information om produkterne, for eksempel hvad de er lavet af, brugsanvisninger og anmeldelser. Andre ønsker er mere strømlinede betalingsprocesser, herunder hurtigere og mindre formular-udfyldning og mere personlige produktanbefalinger.

“Undersøgelsen viser også, at danskerne er teknologi-interesserede med elektronik og teknologi blandt de mest populære varekategorier. Desuden ønsker 16 procent mere Augmented Reality (AR)-teknologi i netbutikkerne, eksempelvis for at kunne se et møbel i eget hjem, før man handler det, siger Mark Adams.

Personoplysninger for rabatter

BigCommerce-undersøgelsen har også kortlagt, hvad der gør danskere villige til at opgive personoplysninger og godkende brug af cookies i netbutikken.

Størstedelen svarer, at man mod at få en mere personlig shopping-oplevelse samt at modtage tilbud og rabatter, efterfulgt af hurtigere betaling ved næste køb, tydelig information om, hvordan personoplysningerne behandles, har tillid til netbutikken.

“Netbutikker er afhængige af kundedata for at kunne tilpasse sig kundernes behov og opbygge langsigtedtede relationer. De bør derfor investere i at skabe tillid, åbenhed og ikke mindst løsninger for sikker behandling af kundedata,” siger Mark Adams.

Sådan handler danskerne på nettet – og her er hvad ønsker vi, at netbutikkerne skal blive bedre til

Mere end 6 ud af 10 danskere handler nu på nettet mindst én gang om måneden. Tøj og fashion er mest populært, og 58 procent bruger betalingsløsninger som MobilePay.

En spritny undersøgelse om danskernes online købsvaner udført for e-handelsplatformen BigCommerce viser, at 64 procent handler på nettet mindst en gang om måneden, og 20 procent mindst en gang om ugen. Blandt danskere, som handler på nettet mindst en gang om måneden, er den mest populære produktkategori tøj og fashion, efterfulgt af sundhed og skønhed, elektronik og teknologi, sports- og træningsudstyr samt mad og dagligvarer.

12 procent foretrækker at orientere sig på nettet for derefter at handle i fysisk butik, mens halvdelen gør begge dele på nettet. 13 procent ser på produkterne i butikken og handler dem på nettet. “Selvom de fleste gør alt på nettet, er der mange, der kombinerer det digitale og fysisk i købsrejsen. Det bekræfter vigtigheden af at bygge konsistente omnichannel-oplevelser, som mindsker kløften mellem den fysiske butik og netbutikken, siger senior vice president & general manager for EMEA i BigCommerce, Mark Adams. På spørgsmål om betalingsmetode svarer 7,5 ud af 10 at have brugt kredit- eller debetkort og 58 procent bruger løsninger som MobilePay.

Ønskeliste til netbutikkerne
BigCommerce har også undersøgt, hvad forbrugerne ønsker, at netbutikkerne bliver bedre til samt årsagerne til, at købsprocessen afbrydes efter, at produktet er lagt i indkøbskurven.

“Nogle almindelige årsager er høje fragtomkostninger, lang leveringstid, krav om at oprette konto og komplicerede betalingsprocesser,” fortæller Mark Adams.

Øverst på ønskelisten fra kunderne er mere information om produkterne, for eksempel hvad de er lavet af, brugsanvisninger og anmeldelser. Andre ønsker er mere strømlinede betalingsprocesser, herunder hurtigere og mindre formular-udfyldning og mere personlige produktanbefalinger. “Undersøgelsen viser også, at danskerne er teknologi-interesserede med elektronik og teknologi blandt de mest populære varekategorier. Desuden ønsker 16 procent mere Augmented Reality (AR)-teknologi i netbutikkerne, eksempelvis for at kunne se et møbel i eget hjem, før man handler det, siger Mark Adams.

Personoplysninger for rabatter

BigCommerce-undersøgelsen har også kortlagt, hvad der gør danskere villige til at opgive personoplysninger og godkende brug af cookies i netbutikken.

Størstedelen svarer, at man mod at få en mere personlig shopping-oplevelse samt at modtage tilbud og rabatter, efterfulgt af hurtigere betaling ved næste køb, tydelig information om, hvordan personoplysningerne behandles, har tillid til netbutikken.

“Netbutikker er afhængige af kundedata for at kunne tilpasse sig kundernes behov og opbygge langsigtedtede relationer. De bør derfor investere i at skabe tillid, åbenhed og ikke mindst løsninger for sikker behandling af kundedata,” siger Mark Adams.

Fakta om undersøgelsen

Ipsos har på vegne af BigCommerce spurgt i alt 9588 respondenter i Danmark, Norge, Storbritannien, Sverige, Holland, Tyskland, Italien, Spanien og Frankrig, heriblandt 999 danskere. Undersøgelsen blev udført mellem 3. og 17. oktober 2023. Respondenterne bestod af personer mellem 18 og 75 år, som handler online mindst én gang om måneden. Undersøgelsen blev gennemført iht. den internationale kvalitetsstandard for markedsundersøgelser, ISO 20252.

Skrevet i: Aktuelt, IT

Seneste nyt fra redaktionen

Nu ligger de klar – de første to vejledninger til den kommende NIS-2 lov

ITTop14. 05. 2025

Styrelsen for Samfundssikkerhed har de to første vejledninger klar til den kommende NIS 2-lov, der træder i kraft den 1. juli i år. Formålet er at hjælpe virksomheder med at finde ud af, om de er omfattet af loven – og hvilke krav ledelsen i så fald skal leve op til. I takt med den stigende [...]

AI-innovation: Nye teknologier skal håndtere stigende trusselsbillede

AktueltIT06. 05. 2025

En ny bølge af innovationer fra Cisco skal styrke virksomheders evne til at håndtere de sikkerhedsudfordringer, kunstig intelligens bringer med sig. På RSA Conference 2025 lancerede man en række løsninger, der kombinerer agentisk AI, automatiseret trusselsrespons og styrket samarbejde med blandt [...]

Intet var for helligt for cyber-snyderne – selv pavens død blev forsøgt udnyttet

AktueltIT25. 04. 2025

Kort tid efter meddelelsen om, at paven Frans var død, begyndte en sand bølge af svindel- og disinformationskampagner at svømme ind over de social medier som Instagram, TikTok og Facebook. I denne omgang var det falske AI-genererede billeder og lokkende links - oven i købet havnede de via [...]

Klimaforandringerne påvirker de militære muskler – kampkræften er reduceret

AktueltPersonbeskyttelse21. 04. 2025

Militæret skal til at omstille sig til både det nuværende og ikke mindst det kommende klima. For meget militær isenkram er ikke egnet til at kæmpe i det klima, som venter. Allerede i dag er store dele af den militære kapacitet udsat for problemer. Det viser blandt andet en rapport fra NATO, der

Myndighederne har nikket til Garda Groups opkøb af Heras

AktueltSecurity14. 04. 2025

Garda Group, der er blandt Nordeuropas største leverandør af løsninger inden for perimetersikring og elektronisk overvågning, har fuldendt opkøbet af Heras efter at have fået godkendelse af konkurrencemyndighederne. Opkøbet udvider koncernens ekspertise og tilstedeværelse på det europæiske

Milestone Systems opkøber brighter AI og deres anonymiseringsteknologi

AktueltITSecurity08. 04. 2025

Milestone Systems har overtaget brighter AI. brighter AI, som er en start-up i Berlin, leverer anonymiseringsløsninger til videodata, baseret på avanceret deep learning teknologi. Teknologien gør det muligt at beskytte folks identiteter i offentlige rum og generer anonymiseret videodata i tråd

Alt for mange kommer til skade ved transport af varer – Arbejdstilsynet sætter området under lup

AktueltPersonbeskyttelse01. 04. 2025

Hver dag kommer tre chauffører til skade - eller rettere det er de antal uheld, som bliver anmeldt. Det bliver til mere end 1.200 om året, og en af årsagerne til, at Arbejdstilsynet vil sætte ekstra fokus på hele området i løbet 2025. Det vil bl.a. blive gjort med virksomhedsforløb og opsøgende

Svag europæisk it-sikkerhed er en myte – vi har masser af gode alternativer

AktueltIT31. 03. 2025

Den geopolitiske situation betyder, at der kigges efter europæiske alternativer til amerikanske ydelser og produkter. Det gælder ikke mindst, når det kommer til it-sikkerhedsløsninger, men mange tror fejlagtigt, at der reelt ikke findes europæiske alternativer til cybersikkerheden. - Det gælder

To opkøb og en rekordomsætning på to mia. kr. – Milestones havde et godt 2024

AktueltSecurity31. 03. 2025

2024 var præget af markante forandringer og succeser. Milestone Systems nåede en ny teknologisk milepæl med de strategiske opkøb af BriefCam video analytics og Arcules cloud, der udvider tilbuddet af produkter og styrker virksomhedens globale partnerskaber. - Milestone har leveret exceptionelle

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Messe C

    Mød CAME Danmark på Danish Security Fair!

  • Messe C

    Mød Medarca på Danish Security Fair!

  • Messe C

    Mød Pancomp Danmark på Danish Security Fair!

  • ACTEC A/S

    Driftssikkerhed starter i designfasen – ses vi på Robotbrag?

  • Messe C

    Mød ACRE SECURITY på Danish Security Fair!

  • Messe C

    Meet Alarmtech Sweden AB at Danish Security Fair!

  • Messe C

    Mød ADI Global Distribution på Danish Security Fair!

  • Messe C

    Mød Audiovox Danmark på Danish Security Fair!

  • ACTEC A/S

    Tyndfilmsbatterier – når plads og form er afgørende

  • Messe C

    Mød 2N Telekomunikace, a.s. på Danish Security Fair!

Seneste nyheder fra redaktionen

  • Nu ligger de klar – de første to vejledninger til den kommende NIS-2 lov

    maj 14, 2025 9:48 am

  • AI-innovation: Nye teknologier skal håndtere stigende trusselsbillede

    maj 6, 2025 3:52 am

  • Intet var for helligt for cyber-snyderne – selv pavens død blev forsøgt udnyttet

    april 25, 2025 8:39 am

  • Klimaforandringerne påvirker de militære muskler – kampkræften er reduceret

    april 21, 2025 4:03 am

  • Myndighederne har nikket til Garda Groups opkøb af Heras

    april 14, 2025 11:42 am

  • Milestone Systems opkøber brighter AI og deres anonymiseringsteknologi

    april 8, 2025 7:07 am

  • Alt for mange kommer til skade ved transport af varer – Arbejdstilsynet sætter området under lup

    april 1, 2025 9:37 am

  • Svag europæisk it-sikkerhed er en myte – vi har masser af gode alternativer

    marts 31, 2025 10:51 am

  • To opkøb og en rekordomsætning på to mia. kr. – Milestones havde et godt 2024

    marts 31, 2025 8:25 am

  • Ny kampagne fra DBI skal forebygge katastrofale tagbrande

    marts 25, 2025 6:19 am

  • Dansk og ukrainsk forsvarsindustri styrkes med ny statslig milliardgaranti

    marts 24, 2025 12:04 pm

  • Redegørelse fra Styrelsen for Samfundssikkerhed om udfordringerne i forsyningskæderne

    marts 24, 2025 11:56 am

  • En kvart million danskere skal rustes mod digitale angreb

    marts 24, 2025 11:37 am

  • Nu skal en historisk skæv kønsfordeling ændres – flere kvinder skal ind i it

    marts 17, 2025 11:04 am

  • Ny rapport: Antallet af cyberangreb steg med 44 procent i 2024

    marts 17, 2025 6:50 am

  • Certificeret funktionel sikkerhedsløsning til flyelektronik, industriel automation og IoT

    marts 17, 2025 6:39 am

  • Falske opdateringer fortsætter med at true danske virksomheder

    marts 10, 2025 12:18 pm

  • Politiet lukkede festen på en række partybusser – fra dårligere bremser til låst nødudgang

    marts 10, 2025 10:28 am

  • Veeam styrker partnerskabet med Microsoft for at udvikle nye AI-drevne løsninger

    marts 10, 2025 9:45 am

  • Heidi Pedersen er ny GSVP i Systematic Healthcare Operations

    marts 10, 2025 7:26 am

  • Politiet tager objekt- og ansigtsgenkendelse i brug i et pilotforsøg

    marts 7, 2025 9:50 am

  • Tordenskjold kommer til Aalborg i dag – det er tid for en større beredskabsøvelse

    marts 5, 2025 5:17 am

  • Høj tilfredshed blandt danskerne med offentlige digitale løsninger

    marts 3, 2025 12:59 pm

  • AI hitter på danske virksomheder – succesen kommer med pris i form af øget pres på sikkerheden

    marts 3, 2025 9:41 am

  • Stentoft Hegn ansætter erfaren afdelingsleder med vækstambitioner

    februar 28, 2025 10:28 am

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik