Microsoft er et populært brand blandt hackerne, viser en opgørelse fra Check Point Software Technologies. Falske Microsoft-mails udgør over halvdelen (57 pct.) af alle phishingmails, hvor cyberkriminelle udgiver sig for at være kendte brands.
Microsoft har toppet listen i de seneste 12 måneder, og antallet af phishingmails, der udnytter Microsoft-brandet har været støt stigende fra 29 % i 3. kvartal 2023 til det nuværende niveau. Apple sprang op på andenpladsen med 10 % fra fjerdepladsen i 1. kvartal af 2024, mens LinkedIn beholdt sin tidligere tredjeplads med 7 % af alle forsøg på phishingangreb.
Tre nye brands – nemlig Adidas, WhatsApp og Instagram – er rykket ind på top-10 listen for første gang siden 2022.
At det er tech-branchen, der topper listen over populære brand til falske e-mails overrasker ikke Balder Borup, der er Security Engineer hos Check Point Software Technologies i Danmark:
– Teknologivirksomheder ligger ofte inde med følsomme oplysninger som f.eks. personlige data, kreditkortoplysninger og andre finansielle informationer, hvilket gør dem til værdifulde mål for angribere. Samtidig er der tillid til brands som Microsoft, Apple og Google, men hvis en medarbejder klikker på en phishingmail og afgiver personlige oplysninger, kan dette være vejen ind til virksomhedens systemer og data – og dermed blot første skridt i et større, målrettet angreb, forklarer han.
En af de store fordele for de kriminelle er, at mange brugere har for vane at gøre det nemt for sig selv ved at anvende det samme kodeord både hjemme og på arbejdspladsen
– Det kan potentielt gøre et phishingangreb skæbnesvangert for virksomheder og private brugere, understreger Balder Borup.
Kilde: Check Point Software Technologies