Reglerne for at sætte cookies bliver ikke overholdt af op imod 70 procent af de mest besøgte danske hjemmesider, viser en undersøgelse foretaget af den danske softwarevirksomhed Cookie Information.
Europæiske hjemmesider skal bede om accept af cookies for at opfylde privatlivslovgivningen. Konkret betyder det, at man gerne må sætte cookier, der er teknisk nødvendige, men i undersøgelse, der handler om 1.000 af de mest besøgte danske hjemmesider, bliver der også sat cookier, der ikke er tekniske nødvendige – det være til bruge for statistik eller markedsføring.
Nu skal det stoppes, og der er blevet iværksat en scanning, der automatisk fanger de hjemmesider, som ikke overholder reglerne – lidt som det princip man kender fra trafikkens fotofælder. Den tilgang betyder, at der kan kontrolleres mange hjemmesider af gangen.
scanne automatisk for overholdelse af reglerne, så det kan minde om, hvis man kører for stærkt forbi en fotofælde: Umuligt at undgå, ikke noget at diskutere, og mange hjemmesider kan kontrolleres ad gangen.
Og det er et godt første skridt, da det er et problem, som skal løses gennem mere tilsyn og bedre teknologi, mener Jonas Voldbjerg Andersen, medstifter og medejer af Cookie Information:
– Det er klart, at det vil give rigtig god mening med mere tilsyn generelt i Europa. Det kræver bare, at der bliver udviklet en ensartet praksis, så virksomhederne ved, hvordan de skal navigere i forskellige markeder. De virksomheder, som sætter cookies, der ikke er teknisk nødvendige, før samtykket, bryder faktisk loven, men det er en del af virksomhederne sikkert ikke er klar over. Det er i sidste ende et stort selvmål, da den største trussel mod den positive digitalisering af vores samfund er, at forbrugerne ikke tør bruge digitale services.
Ifølge Jonas Voldbjerg Andersen har mange danske virksomheder svært ved at se en “business case” i at investere i løsninger, der beskytter privatlivsdata – selvom forbrugerne efterspørger det:
– Alle er de seneste år blevet meget mere opmærksomme på, hvordan deres data bruges af virksomheder. Samtidig er teknologien ironisk nok blevet dårligere til at undgå brud på privatlivsregler. Derfor er der rigtig mange virksomheder, også herhjemme, som simpelthen ikke har ordentligt styr på samtykke til deres cookies, hvilket jo i sidste ende går ud over forbrugerne.
Kilde: Cookie Information