
Eleverne på masteruddannelsen i arbejdsmiljøledelse på Syddansk Universitet er de første af deres slags her i landet.
Det er nemlig første gang, at en sådan uddannelse tilbydes – og det er også på høje tid, mener uddannelsesleder Liv Starheim og professor Peter Hasle, med tanke på, at omkring 40 mennesker årligt mister livet som følge af en arbejdsulykke her i landet.
Oven i det kan man lægge alle dem, som føler sig stressede eller nedslidte. Indenfor arbejdsmiljøområdet taler man næsten om en stressepidemi.
De 22 elever kan derfor få nok at gøre, når de bliver færdige med deres master.
De studerende kommer fra både private og offentlige virksomheder og arbejder alle professionelt med arbejdsmiljø. På masteruddannelsen, som de tager på deltid ved siden af deres daglige arbejde, vil de i løbet af de næste 2 år lære at designe, gennemføre og evaluere arbejdsmiljøindsatser, som faktisk virker ude i praksis.
– Der har været behov for denne her uddannelse i mange år, og i resten af Europa har de længe haft noget lignende, siger Liv Starheim, der er lektor på Syddansk Universitet og uddannelsesleder for den nye master.
– Men der er helt klar en åbning nu. Pludselig taler vi om arbejdslivet i den offentlige samtale, vi diskuterer 4-dages arbejdersuger, stress, møder og mails, og det er gået op for virksomheder, at arbejdsvilkår er et område, de skal være konkurrencedygtige på, hvis de vil tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere.
Fra måske at være lidt overset og underprioriteret, er der i disse år kommet stadig mere fokus på arbejdsmiljøet, mener Peter Hasle, der er professor i arbejdsmiljø på Syddansk Universitet og initiativtager til uddannelsen.
Og det er også med den udvikling i tankerne, at der er brug for medarbejdere med faglig viden om arbejdsmiljøindsatser, og med ny kommende EU-lovgivning på området vil det kun blive endnu mere aktuelt de kommende år.
– EU er ved at indføre nogle meget omfattende due diligence-krav. Virksomheder skal begynde at lave risikovurderinger af, om der kan være dårligt arbejdsmiljø hos deres underleverandører, og hvis der er, skal de lave handleplaner for, hvordan de som købere kan være med til at forbedre det, fortæller Peter Hasle.
Netop de kompetencer kommer de studerende på masteren i arbejdsmiljøledelse til at stå med.
Der findes andre uddannelser, som også berører forskning i arbejdsmiljø – f.eks. arbejdslivsstudier på RUC og den nu lukkede miljø- og arbejdsmiljøledelse på DTU – men uddannelsen på SDU er den første i landet, som udelukkende handler om arbejdsmiljø, og hvordan man konkret gennemfører indsatser, som forbedrer både fysiske og psykiske vilkår for medarbejdere.
Og på især to områder vil den nye masteruddannelse adskille sig fra eksisterende og tidligere arbejdsmiljøuddannelser, forklarer Liv Starheim.
– For det første skal de studerende have en viden om det sundhedsfaglige, for det kan tit være dåseåbneren, når man vil igennem med indsatser hos bestyrelsen eller ledelsen, siger uddannelseslederen.
– Og for det andet skal de undervises i at være politiske navigatører i deres virksomhed. De skulle kunne tale med alle på tværs af organisationen, høre mange forskellige synspunkter og interesser og tage højde for dem, når de skal designe indsatser. For hvis der er noget godt arbejdsmiljø ikke er, så er det bare at tromle beslutninger igennem.
Derfor er der også meget store ambitioner med den nye uddannelse. Hvis man vil de mange stresssygemeldinger til livs, skal man være i stand til at integrere arbejdsmiljøindsatserne i hele virksomheden
– Det psykosociale arbejdsmiljø er meget komplekst og hænger tæt sammen med virksomhedsstrategier og hele organiseringen af produktionen. Det har traditionelt ikke været noget, arbejdsmiljøindsatser har forholdt sig til, men det gør vi på den nye uddannelse, forklarer Peter Hasle.
Kilde: SDU