
Den danske teknologivirksomhed Criipto, som leverer digitale identitets- og signaturløsninger i Norden og flere lande i Europa, har skiftet navn til Idura.
Navneskiftet markerer ikke en ny retning, men et opgør med de udfordringer, som Criipto-navnet gennem tiden har givet.
– Vi har kæmpet med misforståelser af navnet Criipto, der f.eks. ofte bevirkede at vores annoncer hos Google og LinkedIn blev stoppet fordi de blev misforståede som en promovering af kryptovaluta. Ligeledes blev hvad der startede som en snedig stavemåde, rigtig trættende over tid, hvor vi gang på gang skulle forklare og stave os igennem det, siger Niels Flensted-Jensen, CEO og medstifter af Criipto, der altså nu hedder Idura.
Det tidligere navn refererede til virksomhedens brug af kryptografi i løsningerne og blev valgt, før ordet “krypto” i kryptovaluta mistede sin betydning i den brede offentlighed og blev forbundet med noget negativt.
Med det nye navn Idura ønsker virksomheden at gøre digital identitet mere intuitiv og genkendelig.
– I øjeblikket satser vi mere på internationale markeder som Holland, Belgien og Tyskland og til dels også England, og så er det bare nemmere med det nye navn, siger Niels Flensted-Jensen.
Navneskiftet sker uden praktiske ændringer for kunder og partnere. Idura er certificeret MitID-broker og leverandør af sikre login- og signaturløsninger i Norden og andre europæiske markeder, og er ejet af de norske bankers joint venture ved navn Stø (tidligere kendt som BankID BankAxept AS).
Det nye navn blev offentliggjort på Criipto Connect-konferencen på Bremen Teater i København d. 13. november, hvor mere end 300 deltagere fra it-branchen er samlet.
Mange for at høre hollandske Marietje Schaake fra Stanford University og FN’s AI-råd, der er tidligere EU-parlamentariker og forfatter til “The Tech Coup”.
Kilde: Idura